Начало Услуги Магазин Портфолио Клиенти Youtube
+359 2 850 53 64

Мозъкът – да го използваме максимално и да учим лесно! IV част

Интересни резултати от изследвания на човешкия мозък

Едва наскоро учените са постигнали голям пробив в изследванията на човешкия мозък. През вековете имахме само частична информация, появяваща се от време на време.

Приблизително време за четене: 2m 17s

И все още има какво да бъде открито и изследвано.

Така например, през 1950 година д-р Пол Маклийн от Лабораторията за Мозъчна еволюция и поведение към Националният институт за психично здраве в Съединените щати представя своята теория. Според констатациите на Маклийн човешкият мозък в действителност е съставен от други три мозъка, като всеки наслагва върху предния събраната информация и общо образуват сложна система от минали преживявания и нов опит.

Зоната за обучение се намира в долната част на мозъка, емоционалното учене в областта на средния мозък, а крайно интелигентното мислене в горната част на мозъка. Според изследванията, които е направил Маклийн става ясно, че човешкият мозък е еволюирал в продължение на милионите години.

В края на ХХ век вече учените научават много повече за човешкия мозък. Поради това много хора наричат това време "десетилетието на мозъка". Тогава е била разкрита тайната на функцията за ученето на мозъка. Най-голямата поука от изследването е, че ние наистина все още не знаем всички факти за човешкия мозък и как той обработва информация. Една от причините е, че човешкият мозък продължава да расте и да се развива в зряла възраст.

От 1970 година датират и изследванията, че мозъкът ни отляво функционира различно в сравнение с дясната си част. Но този факт ни насочва съвсем малко към цялостната картинка, която се крие зад обучителните способности на мозъка ни. 

Хората реално си имат един цялостен мозък, в който двете полукълба си взаимодействат и обработват информация. Индивидуално всеки от нас стимулира в различна степен двете си полукълба. Но не си представяйте, че докато правим нещо определено – работи само едната половина на мозъка ни. Анимационните филмчета може и да си го позволят, но ще са далеч от реалността. И двете полукълба работят в тандем.

Например, музикантът използва дясната страна на мозъка си, за да произведе музика с инструмент, а с лявата страна следи последователността на нотите и какво движение да направи, за да възпроизведе необходимото. По този начин, целият ни мозък координира дейности необходими, за да си припомни и да изсвири музикално произведение.

Голяма част от това, което учените до момента са констатирали, се дължи на значителния напредък в технологиите. Методи като сканиране на мозъка като ядрено-магнитен резонанс и позитронно-емисионна томография буквално отвориха функциите на мозъка за визуално наблюдение. С такива инструменти, електрически и радиовълни могат да бъдат използвани за проследяване и запис на дейности на мозъка като припомняне или съхраняване на информация; реагиране на миризми, звуци и визуални дразнители; емоции. Може да бъде заснето как човешкия мозък реагира на различни стимули. На изображението се показват горещи точки, наречени „пожари“, които показват къде има дейност.

Такива наблюдения помагат по-добре да определи вида функция, която се случват в различни части на мозъка. Това предлага една широка база данни и прозрения при съставянето на обучителни стратегии за по-лесна асимилация на подадената външна информация.

Ляво и дясно полукълбо – коя дейност къде се случва?

ЛЯВО  ДЯСНО 
 Логика  Възприемане на образи
 Език (синтаксис, граматика)  Обхващане на целостта
 Четене  Чувство за пространство
 Писане  Архаични езикови форми
 Смятане  Музика
 Броене  Обоняние
 Дигитално мислене  Цялостна представа за света
 Линейно мислене  Аналогично мислене
 Зависимост от времето  Символика
 Анализ  Безвремие
 Интелигентност  Интуиция
 Съзнателност  Несъзнателност
 Мъжко  Женско

 

Много е изписано за това как можем да подобрим собствените си постижения за запомняне и асимилиране на материал, използвайки знанието кое полукълбо на мозъка ни е нашата силна страна. Но знаем ли наистина дали лявото или дясното работи повече в наша полза? Ето един бърз тест, с който веднъж завинаги да определите коя част от мозъка превъзхожда в ежедневните ви занимания.

Източник: The Creative Training Idea Book, Inspired Tips and Techniques for Engaging and Effective Learning, ROBERT W. LUCAS

Свързани статии

  • Мозъкът – да го използваме максимално и да учим лесно! III част
    Любопитни факти за човешкия мозък! Нашият мозък съдържа около 100 милиарда неврони…
  • Мозъкът – да го използваме максимално и да учим лесно! II част
    Проучванията показват също, че човешкият мозък е удивителен орган, който продължава…
  • Мозъкът - да го използваме максимално и да учим лесно! I част
    Експертите в областта на обученията не случайно използват насоките на теориите основани…
  • Как учим?
    Случвало ли Ви се е да прекарате часове пред монитора, да изчитате даден текст многократно,…