Начало Услуги Магазин Портфолио Клиенти Youtube
+359 2 850 53 64

Мозъкът – да го използваме максимално и да учим лесно! III част

Информация за човешкия мозък, за да задържите вниманието на курсистите

Любопитни факти за човешкия мозък! Нашият мозък съдържа около 100 милиарда неврони или нервни клетки, средната му ширина е 140 мм, средната му дължина е 167 мм.

Приблизително време за четене: 1m 20s

• Средната му височина е 93 мм.

• Средното му тегло е почти 450 грама.

• Покрит е с тънък слой от нервни клетки, наречен кора или неокортекс.

• Продължава да расте и да се развива по различни начини през целия живот на човека.

• Има и функционално разделение на две основни части: ляво и дясно полукълбо; лявото се фокусира върху аналитичните функции, а дясното – върху абстрактните и творческите.

Безкрайни са хоризонтите за обучение. 

Как да задържим вниманието на група обучаващи се и да ги накараме активно да участват в обучителния процес? Тук специалистите ще кажат, че зависи от участниците, техните лични предпочитания, пол, религия, принципи и т.н. Но ние ще обобщим и ще дадем отговор на въпроса на ниво мозъчна дейност. Няма почти никакво значение какво ще се изучава - важен е подходът.

За да накарате учащите буквално да се втурнат в обширни изследвания, можете да ги заведете в близкия мол и да ги накарате сами да достигнат до дълбините на откритието. В зависимост от планираната тема по програма, може да им възложите задачки като наблюдение, събиране на информация, създаване на дневник или интервюиране на хора.

След всяка такава задача трябва да последва дискусия между участниците в групата, да се представят доклади или презентации на събраната информация и да се посочи важната поука. Такива занимания предполагат работа над една и съща информация, но с различни цели. Първо се събира, после се вписва, изчислява и анализира. Данните задължително се съхраняват в достъпен онлайн вариант, като например в системи за управление на съдържанието. Така и различните части на мозъка се заемат поетапно с разнородни функции.

Когато е възможно, според вида на обучението, разбира се, е полезно да позволим на участниците да се докоснат колкото се може по-реално до обекта на изследване, за да бъде и резултата по-релевантен. Симулациите на различни казуси, пък поставят човек в уникалната възможност да опита нещо с висока степен на реалност, и най-важното - да си позволи да се провали, за да извлече още повече ползи. Така работи принципа „проба-грешка“. Всички знаем, че веднъж сбърканото се помни много повече от правилно направеното!

Източник: The Creative Training Idea Book, Inspired Tips and Techniques for Engaging and Effective Learning, ROBERT W. LUCAS

Свързани статии

  • Мозъкът – да го използваме максимално и да учим лесно! IV част
    Едва наскоро учените са постигнали голям пробив в изследванията на човешкия мозък.…
  • Мозъкът – да го използваме максимално и да учим лесно! II част
    Проучванията показват също, че човешкият мозък е удивителен орган, който продължава…
  • Мозъкът - да го използваме максимално и да учим лесно! I част
    Експертите в областта на обученията не случайно използват насоките на теориите основани…
  • Как учим?
    Случвало ли Ви се е да прекарате часове пред монитора, да изчитате даден текст многократно,…