Начало Услуги Магазин Портфолио Клиенти Youtube

Лидерски стилове

Основни стилове на управление. Съвети за изграждане на лидерски стил.

През последния век основните теории за лидерството коренно промениха разбирането за ролята на лидерите в организациите – от индустриалците, използващи тактиката на моркова и тоягата, до етичните и прогресивни лидери на 21 век.

Приблизително време за четене: 6m 55s

Какво е лидерството? Лидери са тези хора, които умеят да организират групови дейности с цел постигане на общи цели.

Лидерите, които умеят да вдъхновяват, стимулират, ентусиазират хората са тези, които притежават и силата да направляват и въздействат на хората. Умеят да водят и организират действията на останалите така, че да завършват успешно започнатите начинания. Лидерът води, стои начело, стимулира и коригира групата от хора, която води.

Добрият лидер умее да организира и да поддържа продуктивни отношения, разбира се с хората и не се притеснява да признае ако е сгрешил, както и да се извини.

Запиши се за нашите обучения, които ще подобрят уменията и ще допринесат за успеха!

Лидерът внушава доверие, споделя информация с групата. Умее да вижда напред и да предвижда събитията. Умее да се вслушва в думите на хората около себе си и да ги взима предвид. Той е човекът, който може да взима решения без колебание в трудни моменти.

Лидерът трябва да може да общува с околните непринудено и приятно, така че да поражда и привлича вниманието и доверието на хората. Лидерът е човек, който осъзнава своята отговорност към останалите. В трудни моменти е креативен и намира път за решение, а вътре в себе си има визия за бъдещето и дългосрочен поглед върху развитието на нещата. Лидерът еотговорен за стратегиите в организацията и умее да ги направи привлекателни за останалите хора във фирмата. Увлича и мотивира останалите.

Човекът с лидерски качества е справедлив ръководител, който умее да води хората така, че те да показват най-добрите си качества. За да го направят щастлив и доволен.


Лидер ли си? Притежаваш ли силата да организираш групови дейности за постигане на общи цели? Ако можете да изкавате смело идеите си без да се притеснявате, а хората Ви изслушват и Ви следват ако предложите нещо, ако обичате да се обграждате от съмишленици и да ги водите, ако Ви привлича организирането на хора, ако умеете да планирате, ако можете да събирате хората около идеите вместо да ги разделяте, значи най-вероятно имате силни лидерски умения.

Как да подобрите своите качества на лидер?

- Опознайте силните си страни - сравнете силните си страни с тези на някой известен лидер и вижте какво можете още да подобрите. Притежавате ли характерните черти на лидерите?
- Организирате своя група и се опитайте да приобщите хората от групата към някака идея или дейност. Така ще можете на практика да прецените дали имате качествата на лидер.
- Гъвкав ли сте? Опознайте теориите за лидерството и вижте какво можете да подобрите. Запишете се за някое обучение за лидерски умения.
- Работете върху комуникационните си умения. Това е главното оръжие на добрият лидер. Добрите комуникационни умения са желано качество на всеки, който стои начело на компанията или екипа.
- Организирайте среща, парти, обучение. Наблюдавайте умеете ли да привлечете съмишленици и дали това да водите Ви допада и Ви прави доволен и щастлив.

А сега, малко за различните стилове на управление:

Демократичен стил на управление vs авторитарен стил на управление

Докато ранните мениджъри разчитаха на авторитета и силовите мерки, съвременните лидери залагат на личния пример и принципи, за да управляват и мотивират служителите си.

Те помагат на себе си и на тези около тях да правят правилните неща. Планират успеха на екипа и организацията, задават посока, изграждат вдъхновяваща визия, създават нещо ново.

За съжаление, когато чуят думите „бизнес“, „управление“, „лидерство“, „мениджмънт“ по-голямата част от хората си представят среда, в която властват парите, а моралът е отдавна забравен. Ако трябва да бъдем честни, тази аналогия не е безпричинна. Все още значителна част от хората, заемащи управленски позиции, действат по примера на своите предшественици от времето на индустриалната революция.

Но това не означава, че няма такива, които се съобразяват с общоприетите етични норми за честност, справедливост и почтеност или че е невъзможно човек да бъде добър лидер без да използва остарелите силови методи. Според Стивън Ковей, авторът на „Седемте навика на високо ефективните хора“, лидерството базирано на общочовешките принципни е не просто нещо хубаво – то е задължително за успеха на лидера, неговия екип и организацията, в която работи.

Каква е разликата между лидерство и мениджмънт?

Лидерството и мениджмънта са различни стилове на управление. За да направите Вашия екип необикновен, е важно да разберете и приемете разликата между тях. Хората често бъркат двата термини, но те не са едно и също нещо, въпреки че е много възможно един човек да съвместява и двете роли.

 Мениджър   Лидер 
 Администрира   Прави нововъдения 
 Поддържа   Развива
 Фокусира се върху системи и структури   Фокусира се върху хора и емоции 
 Контролира системи и хора  Вдъхновява хора
 Приема   Предизвиква 
 Има краткосрочни планове  Има дългосрочни планове
 Управлява задачи  Ръководи хора
 Копира идеи  Има собствени идеи
 Подкрепя настоящото статукво  Прегръща идеята за промяна
 Прави нещата по правилния начин  Прави правилните неща
 Концентрира се върху подобренията  Концентрира се върху иновациите 
 Разчита на позицията си и идващия с нея авторитете   Влиянието му идва от влиянието, което личността му оказва върху останалите 
 Технически експерт  Експерт в продажбата на визията
 Умения за наблюдение   Умения за убеждаване 
 Фокусира се върху тактиките  Фокусира се върху стратегиите
 Предпазлив към рисковете  Приема рисковете
 Постига успех чрез контрол върху качеството  Постига успех като мотивира и стимулира
 Задава стандарти за изпълнение  Задава стандарти за качество

 

Как да изградите Ваш собствен лидерски стил?

Има редица лидерски стилове, които се базират на различни разбирания и теории. Вашият личен стил трябва да бъде комбинация от собствените Ви виждания, ценности и предпочитания, културата във Вашата организация и нормите, които насърчават или критикуват определени поведения.

Стъпка 1: Идентифицирайте настоящия си лидерски стил.

Какъв е лидерският стил, който предпочитате? Как се държите, когато се намирате под стрес? Интересува ли Ви мнението на останалите или им казвате какво трябва да се направи и очаквате те да го изпълнят? Интересува Ви само собственото Ви бъдеще или се притеснявате какво ще се случи и с хората около Вас? Помислете върху тези и други подобни въпроси и определете стила си. Едва след това преминете към стъпка 2.

Стъпка 2: Идентифицирайте силните и слабите си страни.

Отделете време и определете кои са силните Ви страни. За целта можете да помолите колегите си да дадат предложения кои са 5-те неща, които харесват най-много във Вашия стил на управление. В допълнение всяка седмица можете да записвате 3-5 действия/решения, които са дали наистина добри резултати и след това се опитайте да ги приложите отново следващата седмица.

След като сте определили кои са силните Ви страни трябва да помислите и да поработите върху слабите си страни. Отстранете ги.

Стъпка 3: Разчитайте на хората около себе си.

Можете и да не разполагате с всички нужни качества, но докато работите върху развитието им, можете да потърсите помощ в хората около себе си. Забележете какви са силните качества на членовете на Вашия екип и ги окуражавайте да поемат лидерството, когато Вие не можете.

Стъпка 4: Търсете обратна връзка

Много е важно да търсите обратна връзка, когато се опитвате да развивате лидерския си стил. Вече споменахме, че може да попитате колегите си за добрите си качества, но можете да зададе въпрос и за това какво мислят за поведението Ви в различни ситуации.

Как да давате и получавате обратна връзка на работното място?

Примери за съвременни лидерски стилове

Личност: Опра Уинфри

Име, което говори много само по себе си. Американска телевизионна водеща, литературен критик, актриса, продуцент, бизнес дама и филантроп с огромно влияние в пазарния и социалния свят, Опра Уинфри е единственият в света милиардер от афро-американски произход.

Начин на работа

• Влияе върху околните, използвайки личностните си качества.
• Енергична със способност да мотивира хората около себе си.
• Вдъхва страст в околните.

Кога да използвате такова поведение?

• Да стимулирате екипа си да предприеме нужните действия.
• Да разширите влиянието на Вашата организация на пазара.
• Да повишите морала на екипа си.

Влияние върху околните

• Може да се създаде риск проектът или екипът да се разпаднат, ако лидерът напусне.
• Лидерът се чувства непобедим, което често го подтиква да взема неоправдано рискови решения. Това може да доведе до разпад на екипа.
• Успехът на екипа е тясно свързан с присъствието на лидера.

Личност: Ричард Брансън

Открива първия си фирма на 16 години, основател на Virgin Group, съставлявана от над 400 компании, развиващи дейност в различни сфери – от музикален бизнес до космически туризъм. Той описва философията си по следния начин: „Бъди смел. Оцени риска и рискувай. Вярвай в себе си. Бъди верен на мечтите и целите си. Не съжалявай за миналото. Бъди смел. Ако си дал дума, дръж на нея.“

Начин на работа

• Контролира цялата ситуация и избира необичаен начин на действие.
• Вижда какво не работи и го коригира, използвайки иновативни действия и начин на мислене.

Кога да използвате такова поведение?

• Да разрешите привидно неразрешими проблеми.
• Да създадете работен климат, в който екипа Ви може да приложи иновативно мислене, за да разреши даден проблем или да изработи нов продукт.

Влияние върху околните

• Повишен риск за всичко и всички.
• Провалите не пречат на напредъка.
• Екипът харесва работата си и е удовлетворен от нея.
• Уважение към идеите на останалите.

Личност: Дона Карън

Основател на модната марка DKNY, построила международна модна империя, предлагаща продукти, както за мъже, така и за жени. Въпреки че след 2002г. тя прекарва много малко време в създаване на собствени дизайни, нейната визия живее в работата на дизайнерите, вдъхновени от нейното лидерство.

Начин на работа

• Наясно е какво се случва в компанията, но не участва пряко.
• Вярва на служителите си.
• Наблюдава представянето им
• Регулярно дава обратна връзка.

Кога да използвате такова поведение?

• Когато екипът Ви е разпръснат или ръководите виртуален екип.
• Когато даден проект, управляван от няколко лидера, трябва да бъде изпълнен в поставен краен срок.
• Да създадете силно сплотен екип, който постига резултати бързо.

Влияние върху околните

• Възможност за създаване на самостоятелен екип.
• Голяма автономност на членовете на екипа.
• Служителите се чувстват удовлетворени от работата си и повишават продуктивността си.

Личност: Джеф Безос

Основател на Amazon – компанията, задала пътя на развитие на съвременната електронна търговия. Неговите действия се копират от всички онлайн търговци.

Начин на работа

• Задава високи стандарти на работа за себе си и екипа.
• Въплъщение на поведението, което той очаква от другите.

Кога да използвате такова поведение?

• Когато екипът Ви е силно мотивиран и притежава всички нужни умения и може да изпълнява проекти в кратки срокове.
• Когато действията са ключът към успеха и резултатите са от критична важност.

Влияние върху околните

• Риск екипът да не издържи на взискателните темпове.
• Такъв екип не е устойчив за дълъг период от време.
• Екипът не винаги може да изпълнява всички проекти с бързо темпо.

Заключение

За да изградите демократичен стил на управление, разбира се, не означава, че всичките Ви решения трябва да бъдат популярни. Но ако изберете да живеете и работите водени от принципи, много скоро ще разберете, че разполагате със силно влияние върху хората и че те вярват на Вас и на решенията, които вземате.

Ако искате да развиете лидерските умения на служителите във Вашата организация, запишете ги за нашето електронно обучение Академия „Лидерски умения“. Обучението се преминава онлайн, в удобно за курсистите време и място. Повече информация можете да намерите тук.

Свързани статии

  • Електронно обучение Управление на промяната
    Електронно обучение Управление на промяната
    Струват ли си наистина средствата, които се влагат в прилагането на промяна в бизнеса?…
  • Мениджърът. Видове мениджъри. Бизнес обучения.
    Мениджърът. Видове мениджъри. Бизнес обучения.
    Колкото и различни да са видовете мениджъри, всеки от тях ще се съгласи с нас, че…
  • Управление на виртуални екипи
    Управление на виртуални екипи
    През последните десетилетия начините на комуникация се промениха драстично.
  • Електронно обучение Лидерски умения
    Електронно обучение Лидерски умения
    Електронното обучение Лидерски умения съдържа актуална и полезна информация за това…
  • Електронно обучение Основи на лидерството
    Електронно обучение Основи на лидерството
    Електронното обучение Основи на лидерството съдържа актуална и полезна информация…
  • Електронно обучение Управление на екипи
    Електронно обучение Управление на екипи
    Електронното обучение „Управление на екипи: Станете мениджърът, когото всички харесват“…
  • Бизнес обучения
    Бизнес обучения
    Независимо от вида на бизнес обучението, от което се нуждаете – административни умения,…
  • Коучинг
    Коучинг
    Коучинг програмите представляват важен момент от програмите за развитие и обучение…