+359 2 850 53 64

Как работят агенциите за набиране на персонал

Отговор на въпросите на кандидатите

Агенциите за подбор представляват интересите на работодателите и в същото време могат да бъдат много полезни, когато си търсите работа. Решихме да изясним ситуацията, отговаряйки на най-често срещаните въпроси на кандидатите. А ето ги и тях!

Агенциите, които се занимават с набиране на персонал, отдавна са се наложили като надеждни посредници между работодатели и търсещи работа. Не всички разбират какво точно представлява една такава агенция, дали тя може да им помогне и при какви условия. Често хората имат предразсъдъци.

Агенциите за подбор представляват интересите на работодателите и в същото време могат да бъдат много полезни, когато си търсите работа. Като цяло решихме да изясним ситуацията, отговаряйки на най-често срещаните въпроси на кандидатите. А ето ги и тях!

Търся работа и искам да се свържа с агенцията за помощ при намирането на работа. Колко ще струва?

Основното тук е да не се бърка концепцията. Има няколко типа организации, които действат като посредници между кандидата и работодателя и могат да Ви бъдат полезни:

  • Трудова борса / бюро по труда/ - има я почти във всяко населено място, във всеки квартал на голям град. Това е правителствена агенция, тя разполага с информация за текущите свободни работни места. Всеки гражданин може да кандидатства в тази организация и да получи помощ при заетост или дори преквалификация. Всичко това е безплатно. Кандидатът е длъжен само да се регистрира като безработен и за това е необходимо да подготви пакет документи: лична карта, трудова книжка, удостоверение за приходите за последните три месеца, удостоверения и дипломи.
  • Агенция по заетостта - Това е приблизително същото като борсите на труда, те ръководят бюрата по труда в България. Казват, че базата на работодателите им е по-голяма и свободните им места са по-актуални. 
  • Агенции за набиране на персонал - Това са компании за търсене и подбор на персонал, които по същество представляват интересите на работодателите. Тоест, ако за кандидатите се създават борси и агенции за заетостта, агенциите за подбор на персонал работят в полза на юридическите лица във формат b2b. Съответно те получават пари от работодателите. За кандидатите влизането в базата данни на агенцията, интервютата и преговорите с набиращите персонал е безплатно.

По принцип и трите организации могат да бъдат много полезни за кандидатите.  В случай, че попаднете на агенция с добър опит и умения, Вие може да се превърнете в обект на внимание и е възможно да  получите много "примамливи" оферти. Колкото по-високи са Вашите професионални компетенции, толкова по-изгодни ще бъдат предложенията.

Значи агенциите за подбор на персонал търсят работници за конкретни позиции? Мога ли да изпратя автобиографията си на такава фирма просто така, без да се позовавам на конкретно свободно място?

Разбира се, това може да се направи. Особено ако сте представител на рядка професия или висококвалифициран специалист с опит повече от 3 години. Но е по-добре все пак да се насочите и да изпратите CV-то си специално за конкретно свободно място. Причината е, че няколкостотин писма ежедневно пристигат на пощата на агенцията, включително спам. И Вашата неидентифицирана автобиография, изпратена за късмет, „просто така“, лесно може да се изгуби в тази работна рутина.

Защо рекрутерите почти никога не дават обратна връзка? Получихте ли резюмето, хареса ли Ви, струва ли си да се обадите или не можете да дочакате да се изтегнете край морето и ще потърсите работа по-нататък?

Чакането да дойде време за море определено не си заслужава. Можете да кандидатствате за няколко свободни места и след като получите покани, вече да помислите и да изберете къде да отидете. Ако одобрите Вашата автобиография, рекрутерът незабавно ще се обади и ще уговори интервю. По правило това се случва в рамките на 2-5 дни. След този период мълчанието може да се счита за отрицателен отговор.

От морална и етична страна, рекрутерите имат представа за правилата на бизнес кореспонденцията и необходимостта да отговарят на писма. Но тук трябва да се спомене следното: те получават и изпращат стотици писма на ден, тоест физически нямат достатъчно време, за да отговорят на всички. И както показва практиката, настройването на телефонния секретар със съобщението „Благодаря Ви, че се свързахте. Определено ще разгледаме Вашето резюме “, поради някаква причина вбесява кандидатите дори повече, отколкото липсата на отговор. Като цяло, кандидатите трябва да се примирят с факта,че има по-слаба обратна връзка.

След интервюто мениджърът ми каза, че съм много добър и отговарям на всички критерии. Но не ми се обадиха - защо?

Има много възможности:

  1. Работодателят паралелно е търсил служители и без да оповести е наел човек на свободното място, което рекрутерът Ви е показал.
  2. Появили са се дори по-компетентни и опитни служители от Вас. Да, има и такива!
  3. Работодателят леко е променил критериите за подбор за тази позиция и в резултат на това вече не се вписвате идеално за свободното място.
  4. Мениджърът неочаквано е отменил поста. Например той внезапно разбира, че няма нужда от секретар или друг ръководител на продажбите.
  5. Има и косвени причини, поради които може да бъде отказан нов служител. Малко вероятно е да Ви бъдат обявени в прав текст, тъй като да се говори за това не е прието. Има много примери - от изключително нерешителния Ви поглед до увличането Ви по дребни кражби в юношеството. Бъдете спретнати, подходящо облечени и не забравяйте, че службата за сигурност никога не спи.

Досадно е, че в обявите на агенциите не се посочва името на наемащата компания. Освен това по време на интервюто името на компанията често се крие до последно от кандидатите. Но има организации, в които не искам да работя. Защо не напишете в обявата коя фирма набира персонал?

Разбира се, има някаква истина в това твърдение и е разбираемо колко разочароващо е да отделите време за подготовката и провеждането на интервюто и в крайна сметка да разберете, че компанията не е подходяща за Вас. За щастие този неудобен момент е изключително рядък. В защита можем да кажем, че причините за скриване на името на фирмата-клиент са много важни:

  1. Клауза за поверителност в договора. Уви, не можем да го заобиколим по никакъв начин - това е един от стълбовете на нашата репутация и добри отношения с работодателя. Той крие името си или за да попречи на конкурентите разберат за смяната на персонала в неговата организация, или да предотврати вълненията в самата фирма навреме. Има всякакви ситуации ...
  2. Агенцията за набиране на персонал се грижи и за собствената си безопасност. Уви, имало е прецеденти, когато търсещият работа, научил името на наемащата компания, кандидатства директно там, заобикаляйки агенцията за подбор. И цялата работа по рекламирането на обявата, по подбора и привличането на кандидати (включително този) е останала напразна. Поръчката е осуетена и не генерира доход. И това е много неприятно.

„Некомпетентни служители“ от страна на фирмата за подбор на персонал в тази професия, за съжаление, се срещат. Всичко зависи от това в коя агенция сте попаднали. В HR-отделите на големите фирми например се провежда строг подбор на набиращите персонал, всеки от които работи според специализацията си, което означава, че владее терминологията и има пълно разбиране относно спецификата на определена професия. Що се отнася до логическите задачи,които се дават на кандидатите, те имат смисъл, ако се търси супер креативен човек с иновативно мислене или професионален анализатор, който е в състояние да разглежда ситуацията от различни гледни точки. Разбира се, тези задачи не трябва да бъдат "неадекватни". Тестовете за логика се съставят от професионалисти и трябва да бъдат в сферата на компетентност на кандидатите за работа.

 Въпросът за брака или присъствието на деца също е логичен: ако сте млада майка с дете до три години или наскоро сте се оженили и планирате деца, по очевидна причина работодателят ще се отнесе с повишено внимание към Вас. За него е важно да знае Вашата ситуация, защото съдбата на отворения пост пряко зависи от него. Мениджърът трябва да разбере колко скоро ще отидете в отпуск по майчинство и дали ще трябва да търси заместник, колко често ще отсъствате от работа поради болни малки деца и т.н. и т.н. По принцип, без да се засягате, но въпроси за личния живот ще има.

И така, това, което е важно да научим е че агенциите за набиране на персонал оперират в сегмента на b2b и представляват интересите на работодателите. В същото време кандидатите са главни герои в процеса и без тях изпълнението на услугата е просто невъзможно. И така, работейки за компанията-клиент, специалистът по подбор в същото време помага за реализацията на търсещите работа.


Ние от НИТ – Нови Интернет Технологии разбираме колко е важно за всяка  фирма да намери най-подходящите за нея служители и как това може да бъде един наистина труден и дълъг процес. Ето защо Ви предлагаме нашата помощ – ние можем да организираме разнообразни въпросници за набиране на персонал: личностен тест, тест за емоционална интелигентност, IQ test, логически тестове или тест за ниво на владеене на английски език, немски език или друг език чрез които бързо и лесно да отсеете Вашите кандидати. Възползвайте се сега и се свържете с нас!

 

Свързани статии

  • Тест за интелигентност
    Тестът включва оценка на различни аспекти на интелекта.
  • Тестове
    Нашите системи за управление на обучението (LMS) предлагат възможности за създаване и провеждане на различни…
  • Личностен тест
    Знаете, че най-ценният актив на всяка една организация са нейните служители. Тяхното индивидуално развитие…
  • Тестови въпроси
    Тестовете са един от най-популярните инструменти за оценка и проверка на знанията. Съществува широк набор…

    Онлайн курсове по бизнес и личностни уменияПовече...